تبلیغات
http://icons.iconarchive.com/icons/klukeart/cubes/256/Box-16-Love-icon.png دو چوب و یك سنگ - مطالب تیر 1391
 
دو چوب و یك سنگ
♥منتخب سایت جهانی aosو پربازدید ترین وبلاگـ کشور در سال جاری با بهترین مطالب ♥نظر و تبادل فراموش نشه!
                                                        
الهی به امید تو

♥پربازدیدترین وبلاگ کشور
و بهترین مطالب
مستقل و مستند متنوع
از این نویسنده♥
دلم کمی خدا می خواهد...
کمی سکوت...
دلم دل بریدن می خواهد...
کمی اشک...
کمی بهت...
کمی آغوش آسمانی...
دلم یک کوچه می خواهد بن بست وبی عبور!!!
ویک خدا!!
تا کمی باهم قدم بزنیم.
من از تنهایی هایم بگویم ,از بغضم و او بگوید من همیشه درکنارتم...
همین!!!!

-------------------------
مطالب این وبلاگ ازبوستان مطالب فوق العاده وپربازدیدایران و جهان هست،لطفاصرفابرای علمی که ازمطالبم به دست آوردیدنظربدهید--
خوبم...باور کنید...


..
... ღ ღ ღ...
(¯`v´¯)
`*.¸.*´
¸.•´¸.•*¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ .•´ ¸¸.•¨¯`•¸¸.•



✔سلام.به وبلاگ من خوش اومدین.

✔کپی برداری آزاده.

با ذکر منبع.

✔لطفا تو نظرسنجیم شرکت کنید.

✔لطفا نظر خصوصی ندین.

اگر ببینم چیزه خاصی نیست

خصوصی رو هم تایید میکنم.

✔کد خدمات وبلاگم تو لیست لینک هامه.

خواستید استفاده کنید.

✔اگر مایل به تبادل لینک هستید

منو با اسم دوچوب و یک سنگ
لینک کنید و بگید لینکتون کنم.

✔بازم پیشم بیاین.خوشحال میشم.

✔موفق و پایدار باشید...

_..-♥*°*♥-..~~~ _..-♥*°*♥-.._
☜نویسنده مطالب و مدیر وب :
⇠【سَجــّـــــــٰــــاد ْدٰالْـــــوَنْد‌】

مدیر وبلاگ : سجاد
موضوعات
مطالب پربازدیداخیر
چاکرهمتون
نظرت برام خیلی مهمه جون دادا
چقدر از وبلاگ من راضی هستید؟؟؟








آمار
  • کل بازدید این دو ماه اخیر :
  • بازدیدفقط از طریق یک نفر :
  • بازدید از طریق گوگل :
  • بازدید 12ساعت گذشته :
  • بازدید امروز :
  • تعداد نویسندگان :سجاد دالوندsajjaddal@yahoo.com
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • بروز رسانی :

مجموعه چندین اس ام اس خنده دار و سرکاری ویژه ماه مبارک رمضان

آندروید, Android, برنامه موبایل, آیپد, آیفون, دانلود, موبایل, كلیپ, بازی, زنگ خوری, اس ام اس, جاوا, بازی آندروید, نرم افزار آندروید, Iphone ,Ipad - اس ام اس های طنز و خنده دار ویژه ماه مبارک رمضان

نظریه فلسفی غضنفر  درباره روزه:

انسان در این دنیا مسافری بیش نیست

و روزه بر مسافر واجب نیست !

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مشترک گرامی به علت حلول ماه مبارک رمضان

از خوردن جگر شما تا هنگام افطار معذوریم

لطفا بعد از افطار در دسترس باشید !

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به یارو میگن تو که روزه نمی گیری ، چرا سحری می خوری ؟

می گه نماز که نخونم، روزه که نگیرم ، سحری هم نخورم !؟

بابا مگه من کافرم!؟

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یارو ! روزه میگیره از حال میره از پذیرایی در میاد !!!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

طرف روزه می گیره، ۵ دقیقه به اذان روزشو میشکنه

می گن چرا اینکارو کردی؟ می گه خواستم به خدا ثابت کنم که می تونم اما نمی گیرم !

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ماه رمضان بر تو ای دوست گلم که دم افطاری تخته گاز داری میری خونه مبارک باد !

جمعیت مبارزه با سوء تغذیه شدید !

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ماه رمضان ماه صفا ، تعطیلی ، پرخوری ، بیکاری

و سیگار بعد از افطاری و تماشای سریالهای سرکاری مبارک باد !

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به غضنفر می گن نظر شما راجع به ماه رمضان چیه ؟

می گه والا خیلی خوبه فقط یه ذره زولبیا بامیه اش رو زیاد کنن بهتر می شه !

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ماه رمضونه یه وقت جایی نری که پیدات نکنم

آخه دارم دنباله ۶۰ تا گدا میگردم !

روی تو حساب کردم!!!

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مناجات غضنفر باخدا :

خدایا ماه رمضان را مانند المپیک هر ۴ سال یک بار آن هم در یک کشور برگزار کن !

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به دلیل استقبال بی نظیر شما روزه داران عزیز, ماه رمضان تا پایان مهرماه تمدید گردید !

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عیدفطر مبارک ( رصدخانه ی غضنفر) !
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

به غضنفر میگن پاشو سحره ، میگه بزار بخوابم ، خودم فردا بهش زنگ میزنم !

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

کجایی؟؟ همه دارن رو پشت بوم دنبالت میگردن

آخه ماه من میخوان ببینن فراد عیده یا نه !

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

یارو! ماه رمضون میره خونه دوستش می خوابه

دوستش بهش میگه سحر صدات کنم ؟

یارو! می گه نه همون غضنفر صدام کنی بهتره !

 





نوع مطلب : ماه مبارک رمضان(اعمال,و...)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

بازدیدكننده ی عزیز این مطلب رو بدون نظر نذار *تبلیغات هزینه نیست*



فرموده اند كه اگر نیّت روزه را بعد از سُحُور بكند بهتر است و از اوّل شب تا به آخر شب نیّت مى توان كرد و همین كه مى داند و قصد دارد كه فردا از براى خدا روزه مى گیرد وامساك از مفـطرات مى كند بس است و شایسته است كه در سَحَرها نماز شب را ترك نكند و تهجّد بعمل آورد

.قِسْم چهارم

در اعمال روزهاى ماه رمضان است

و آن چند چیز است اوّل بخواند هر روز این دعا را كه شیخ و سیّد نقل كرده اند اَللّـهُمَّ هذا

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * خدایا این

شَهْرُ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرآنَ هُدىً لِلنّاسِ وَبَیِّنات مِنَ

ماه رمضانى است كه در آن قرآن را نازل فرمودى قرآنى كه راهنماى مردم و حجت هایى است از

الْهُدى وَالْفُرقانِ وَ هذا شَهْرُ الصِّیامِ وَهذا شَهْرُ الْقِیامِ وَهذا شَهْرُ

هدایت و تمیز و این ماه روزه است و ماه شب زنده دارى است و ماه

الاِْنابَةِ وَهذا شَهْرُ التَّوْبَةِ وَهذا شَهْرُ الْمَغْفِرَةِ وَالرَّحْمَةِ وَهذا شَهْرُ

بازگشت است و ماه توبه و ماه آمرزش و رحمت است و ماه

الْعِتْقِ مِنَ النّارِ وَالْفَوْزِ بِالْجَنَّةِ وَهذا شَهْرٌ فیهِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ الَّتى هِىَ

آزادى از آتش و رسیدن به بهشت است و ماهى است كه در آن شب قدرى است كه آن شب

خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْر اَللّـهُمَّ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَاَعّنى

بهتر است از هزار ماه خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و كمك ده مرا

عَلى صِیامِهِ وَقِیامِهِ وَسَلِّمْهُ لى وَسَلِّمْنى فیهِ وَاَعِنّى عَلَیْهِ بِاَفْضَلِ

بر روزه و شب زنده داریش و آن را براى من سالمش دار و مرا در آن سالم بدارو كمكم ده بر انجام وظائف آن به بهترین

عَوْنِكَ وَوَفِّقْنى فیهِ لِطاعَتِكَ وَطاعَةِ رَسُولِكَ وَاَوْلِیآئِكَ صَلَّى اللهُ

كمك خود و موفّقم دار در این ماه براى اطاعت خودت و پیروى پیامبرت و اولیائت درود تو

عَلَیْهِمْ وَفَرِّغْنى فیهِ لِعِبادَتِكَ وَدُعآئِكَ وَتِلاوَةِ كِتابِكَ وَاَعْظِمْ لى

بر ایشان باد و فارغم ساز دراین ماه براى عبادت و دعا و تلاوت قرآنت و بركتم را در این ماه زیاد

فیهِ الْبَرَكَةَ وَاَحْسِنْ لى فیهِ الْعافِیَةَ وَاَصِحَّ فیهِ بَدَنى وَاَوْسِعْ لى فیهِ

گردان و نیكو كن در آن تندرستیم را و سالم دار در آن بدنم را و فراخ گردان در آن

رِزْقى وَاكْفِنى فیهِ ما اَهَمَّنى وَاسْتَجِبْ فیهِ دُعآئى وَبَلِّغْنى فیهِ رَجآئى

روزیم را و كفایت فرما در این ماه مهمات مرا و مستجاب گردان در آن دعایم را و به امید و آرزویم برسان

اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَاَذْهِبْ عَنّى فیهِ النُّعاسَ

خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و دور كن از من در این ماه چُرت

وَالْكَسَلَ وَالسَّاْمَةَ وَالْفَتْرَةَ وَالْقَسْوَةَ وَالْغَفْلَةَ وَالْغِرَّةَ وَجَنِّبْنى فیهِ

و بى حالى و خستگى و سستى و سنگدلى و بى خبرى و غرور و امراض

الْعِلَلَ وَالاَْسْقامَ وَالْهُمُومَ وَالاَْحْزانَ وَالاَْعْراضَ وَالاَْمْراضَ

و دردها و اندوهها و غمها و عوارض دیگر و بیماریها

وَالْخَطایا وَالذُّنُوبَ وَاصْرِفْ عَنّى فیهِ السُّوءَ وَالْفَحشآءَ وَالْجَهْدَ

و خطاها و گناهان را و باز دار از من در این ماه بدى و هرزگى و رنج و بلاء و مشقت و

وَالْبَلاءَ وَالتَّعَبَ وَالْعَنآءَ اِنَّكَ سَمیعُ الدُّعآءِ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد

زحمت را كه براستى تو شنواى دعا هستى خدایا درود فرست بر محمد

وَآلِ مُحَمَّد وَاَعِذْنى فیهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمِ وَهَمْزِهِ وَلَمْزِهِ وَنَفْثِهِ

و آل محمد و پناهم ده در این ماه از شیطان رانده درگاهت و اشاره اش و چشمك زدنش و پُفیدن

وَنَفْخِهِ وَوَسْوَسَتِهِ وَتَثْبیطِهِ وَكَیْدِهِ وَمَكْرِهِ وَحَبآئِلِهِ وَخُدَعِهِ

و دمیدنش و وسوسه و تعویق انداختنش و نیرنگ و حیله اش و دامهایش و فریبهایش

وَاَمانِیِّهِ وَغُرُورِهِ وَفِتْنَتِهِ وَشَرَكِهِ وَاَحْزابِهِ وَاَتْباعِهِ واَشْیاعِهِ

و دروغهایش و گولهایش و فتنه اش و شبكه هاى دامش و همراهانش و پیروانش و دنباله ها

وَاَوْلِیآئِهِ وَشُرَكآئِهِ وَجَمیعِ مَكائِدِهِ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ

و دوستان و شریكانش و همه اسباب حیله و كیدش خدایا درود فرست بر محمد و آل

مُحَمَّد وَارْزُقْنا قِیامَهُ وَصِیامَهُ وَبُلُوغَ الاَْمَلِ فیهِ وَفى قِیامِهِ

محمد و روزى ما گردان شب زنده دارى و روزه این ماه را و به رسیدن آرزویمان در این ماه

وَاسْتِكْمالَ ما یُرْضیكَ عَنّى صَبْراً وَاحْتِساباً وَایماناً وَیَقیناً ثُمَّ

و در پایدارى و انجام كامل چیزهایى كه تو را از من خوشنود گرداند از نظر شكیبایى و چشمداشت ایشان و ایمان و یقین

تَقَبَّلْ ذلِكَ مِنّى بِالاَْضْعافِ الْكَثیرَةِ والاَْجْرِ الْعَظیمِ یا رَبَّ الْعالَمینَ

سپس بپذیر آنرا از من به چند برابر زیادتر و پاداشى بزرگ اى پروردگار جهانیان

اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَارْزُقْنى الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ

خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و روزیم كن حج و عمره

وَالاِْجْتِهادَ وَالْقُوَّةَ وَالنَّشاطَ وَالاِْنابَةَ وَالتَّوْبَةَ وَالْقُرْبَةَ وَالْخَیْرَ

و كوشش و نیرو و نشاط و انابه و توبه و تقرب به خودت و كار خیر

الْمَقْبُولَ وَالرَّغْبَةَ وَالرَّهْبَةَ وَالتَّضَرُّعَ وَالْخُشُوعَ وَالرِّقَّةَ وَالنِّیَّةَ

پذیرفته و شوِ و ترس و زارى و فروتنى و دل نازكى و نیت

الصّادِقَهَ وَصِدَِْ اللِّسانِ وَالْوَجَلَ مِنْكَ وَالرَّجآءَ لَكَ وَالتَّوَكُّلَ عَلَیْكَ

راست و راستگویى زبان و بیم از خودت و امید و توكل بر خودت

وَالثِّقَةَ بِكَ وَالْوَرَعَ عَنْ مَحارِمِكَ مَعَ صالِحِ الْقَوْلِ وَمَقْبُولِ السَّعْىِ

و اعتماد به تو و پرهیزكارى از حرامهاى تو با گفتار شایسته و كوشش پذیرفته

وَمَرْفُوعِ الْعَمَلِ وَمُسْتَجابِ الدَّعْوَةِ وَلا تَحُلْ بَیْنى وَبَیْنَ شىْء مِنْ

و عمل بالا رفته و دعاى مستجاب شده و میان من و هر یك از اینها (كه گفتم) جدایى مینداز

ذلِكَ بَعَرَض وَلا مَرَض وَلا هَمٍّ وَلا غَمٍّ وَلا سُقْم وَلا غَفْلَة وَلا

بواسطه پیشامدها و بیمارى و اندوه و غم و درد و غفلت و

نِسْیان بَلْ بِالتَّعاهُدِ وَالتَّحَفُّظِ لَكَ وَفیكَ وَالرِّعایَةِ لِحَقِّكَ وَالْوَفآءِ

فراموشى بلكه (موفقم بدار كه) به هم پیمانى و خوددارى بخاطر تو و درباره تو مراعات حق تو و وفاء

بَعَهْدِكَ وَوَعْدِكَ بِرَحْمَتِكَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى

به پیمان و وعده تو (كارهایم انجام شود) به رحمتت اى مهربانترین مهربانان خدایا درود فرست بر

مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَاقْسِمْ لى فیهِ اَفْضَلَ ما تَقْسِمُهُ لِعبادِكَ

محمد و آل محمد و نصیبم كن در این ماه بهتر چیزى را كه نصیب بندگان

الصّالِحینَ وَاَعْطِنى فیهِ اَفْضَلَ ما تُعْطى اَوْلِیآئَكَ الْمُقَرَّبینَ مِنَ

شایسته ات كردى و بده بمن در این ماه بهتر چیزى را كه عطا كردى به اولیاء مقرب خود از

الرَّحْمَةِ وَالْمَغْفِرَةِ وَالتَّحَنُّنِ وَالاِْجابَةِ وَالْعَفْوِ وَالْمَغْفِرَةِ الدّائِمَةِ

رحمت و آمرزش و مهرورزى و اجابت دعا و گذشت و آمرزش همیشگى

وَالْعافِیَةِ وَالْمُعافاةِ وَالْعِتْقِ مِنَ النّارِ وَالْفَوْزِ بِالْجَنَّةِ وَخَیْرِ الدُّنْیا

و تندرستى و آسایش و آزادى از آتش و رسیدن به بهشت و خیر دنیا

وَالاْخِرَةِ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَاجْعَلْ دُعآئى فیهِ

و آخرت خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد و دعایم را در این ماه

اِلَیْكَ واصِلاً وَرَحْمَتَكَ وَخَیْرَكَ اِلَىَّ فیهِ نازِلا وَعَمَلى فیهِ مَقْبُولاً

بسوى خود برسان و رحمت و خیر خود را در این ماه بسوى من نازل فرما و عملم را پذیرفته گردان

وَسَعْیى فیهِ مَشْكُوراً وَذَنْبى فیهِ مَغْفُوراً حَتّى یَكُونَ نَصیبى فیهِ

و كوششم را در آن سپاس شده و گناهم را آمرزیده قرار ده تا اینكه سهمم در آن

الاَْكْثَرَ وَحَظِّى فیهِ الاَْوْفَرَ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد

بیشتر و بهره ام كاملتر باشد خدایا درود فرست بر محمد و آل محمد

وَوَفِّقْنى فیهِ لِلَیْلَةِ الْقَدْرِ عَلى اَفْضَلِ حال تُحِبُّ اَنْ یَكُونَ عَلَیْها اَحَدٌ

و موفقم دار براى شب قدر به بهترین حالى كه دوست دارى یكى

مِنْ اَوْلِیآئِكَ وَاَرْضاها لَكَ ثُمَّ اجْعَلْها لى خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْر

از اولیائت در آن حال باشد و خوشنودترین حالات پیش تو باشد سپس آن شب را براى من بهتر از هزار ماه كن

وَارْزُقْنى فیها اَفْضَلَ ما رَزَقْتَ اَحَداً مِمَّنْ بَلَّغْتَهُ اِیّاها وَاَكْرَمْتَهُ بِها

و روزیم ده در آن شب به بهترین روزیهایى كه به كسى دادى و به آن روزى او را رسانیدى و بدان گرامیش داشتى

وَاْجعَلْنى فیها مِنْ عُتَقآئِكَ مِنْ جَهَنَّمَ وطُلَقآئِكَ مِنَ النّارِ وَسُعَداءِ

و مرا در آن شب از آزاد شدگان از جهنم و رها شدگان از دوزخ و سعادتمندان

خَلْقِكَ بِمَغْفِرَتِكَ وَرِضْوانِكَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى

خلقت قرار ده بحق آمرزش و خوشنودیت اى مهربانترین مهربانان خدایا درود فرست بر

مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَارْزُقْنا فى شَهْرِنا هذَا الْجِدَّ وَالاِْجْتِهادَ وَالْقُوَّةَ

محمد و آل محمد و روزى ما كن در این ماه كوشش و تلاش و نیرو

وَالنَّشاطَ وَما تُحِبُّ وَتَرْضى اَللّـهُمَّ رَبَّ الْفَجْرِ وَلَیال عَشْر

و نشاط و آنچه دوست دارى و خوشنود شوى خدایا اى پروردگار سپیده دم و شبهاى ده گانه

وَالشَّفْعِ وَالْوَتْرِ وَربَّ شَهْرِ رَمَضانَ وَما اَنْزَلْتَ فیهِ مِنَ الْقُرآنِ

و شفع و وتر و پروردگار ماه رمضان و آنچه در آن فرو فرستادى از قرآن

وَرَبَّ جَبْرَئیلَ وَمیكآئیلَ وَاِسْرافیلَ وَعِزْرآئیلَ وَجَمیعِ الْمَلائِكَةِ

و پروردگار جبرئیل و میكائیل و اسرافیل و عزرائیل و همه فرشتگان

الْمُقَرَّبینَ وَربَّ اِبْراهیمَ وَاِسْماعیلَ وَاِسْحـقَ وَیَعْقُوبَ وَربَّ

مقرب و پروردگار ابراهیم و اسماعیل و اسحاِ و یعقوب و پروردگار

مُوسى وَ عیسى وَ جمیعِ النَّبِیّینَ وَالْمُرْسَلینَ وَربَّ مُحَمَّد خاتَمِ

موسى و عیسى و همه پیمبران و فرستادگان و پروردگار حضرت محمد خاتم

النَّبِیِّینَ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ وَاَسْئَلُكَ بِحَقِّكَ عَلَیْهِمْ

پیمبران درودهاى تو بر او و بر ایشان همگى و از تو خواهم به حقى كه تو بر ایشان دارى

وَبِحَقِّهِمْ عَلَیْكَ وَبِحَقِّكَ الْعَظیمِ لَمّا صَلَّیْتَ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَعَلَیْهِمْ

و به حقى كه ایشان بر تو دارند و به آن حق بزرگ خودت كه درود فرستى بر او و آلش و بر ایشان

اَجْمَعینَ وَنَظَرْتَ اِلَىَّ نَظْرَةً رَحیمَةً تَرْضى بِها عَنّى رِضىً لا سَخَطَ

همگى و نظرى به من كنى نظرى مهربانانه كه بدان از من خوشنود گردى خشنودیى كه هرگز

عَلَىَّ بَعْدَهُ اَبَداً وَاَعْطَیْتَنى جَمیعَ سُؤْلى وَرَغْبَتى وَاُمْنِیَّتى وَاِرادَتى

پس از آن خشمى بر من نداشته باشى و همه خواسته هایم و میل و آرزو و درخواستم را

وَصَرَفْتَ عَنّى ما اَكْرَهُ وَاَحْذَرُ وَاَخافُ عَلى نَفْسى وَما لا اَخافُ

به من بدهى و بگردانى از من آنچه را خوش ندارم و از آن نگران و ترسان بر خویشتن هستم و آنچه را كه نمى ترسم

وَعَنْ اَهْلى وَمالى وَاِخْوانى وَذُرِّیَّتى اَللّـهُمَّ اِلَیْكَ فَرَرْنا مِنْ ذُنُوبِنا

و نیز از خانواده و مال و برادران و فرزندانم آنها را بگردانى خدایا بسوى تو گریختیم از گناهانمان

فَـاوِنا تآئِبینَ وَتُبْ عَلَیْنا مُسْتَغْفِرینَ وَاغْفِرْ لَنا مُتَعوِّذینَ وَاَعِذْنا

پس ما را جاى ده به حال توبه و توبه مان بپذیر در حال آمرزش خواهى و بیامرزمان در حال پناهندگى و پناهمان ده

مُسْتَجیرینَ وَاَجِرْنا مُسْتَسْلِمینَ وَلا تَخْذُلْنا راهِبینَ وَآمِنّا راغِبینَ

در حال پناه جویى و زنهارمان ده در حال تسلیم شدگى و خوارمان مكن در حال هراسناكى و امانمان ده در حال امیدوارى

 



ادامه مطلب


نوع مطلب : ماه مبارک رمضان(اعمال,و...)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

بازدیدكننده ی عزیز این مطلب رو بدون نظر نذار *تبلیغات هزینه نیست*



دانلود بازی GTA IV (جی تی ای ۴ ) برای کامپیوتر با حجم 9 مگابایت



GTA 4 Highly Compressed 6 Gig To 9.5 MB : بازی جدید سرقت بزرگ اتوموبیل یا همون GTA4 رو که حتما میشناسید. بازی که تقریبا میشه گفت معروفترین بازی جهانی هست.بسیار پرطرفدار و پر هیجان میباشد. مخصوصا این جدیدترین نسخش که با گرافیک بالاتری آمده.حجمش کمپرس شدش ۶ گیگابایت بود و برای نصب ۱۶ گیگ هارد دیسک نیاز دارید. حالا حتی دیال آپی ها هم میتوانند بازی ۴ دی وی دی GTA4 رو دانلود کنند.باورش سخته اما واقعیته. دانلود کنید تا متوجه شوید. کافیه از فایل فشرده درش بیارید تا ببینید حجم بازی رو! سپس بعد از استخراج فایل را که ISO میباشد را در برنامه Daemon Tools اجرا کنید. اگر دوست دارید جدیدترین نسخه بازی سرقت بزرگ اتوموبیل رو انجام بدید آن هم با کرک معتبر دانلود کنید نسخه ۴ دی وی دی این بازی رو برای اولین بار در جهان با حجم فقط ۷ مگابایت از این سایت !

نکته : موقع استخراج فایل زیپ شده حواستان باشد درایوتان ۶ گیگ فضای خالی داشته باشد و سپس بعد از استخراج فایل را در نرم افزار درایور مجازی Daemon Tools قرار دهید و اجرا کنید.

اگر نرم افزار Daemon Tools را بر روی سیستمتان ندارید به این صفحه مراجعه کنید »»» دانلود Daemon Tools

برای دانلود بازی به ادامه مطلب مراجعه کنید.

حجم فایل : 9.84 مگابایت

به دلیل مشکلات به وجود آماده لینک دانلود برداشته شد.

پسورد فایل :www.freegames.ir

توجه : فایل iso را بر روی DVD هایی که در بازار موجود هست و حجم ذخیره سازی داده بر روی آنها ۸ گیگ است رایت نمایید و از DVD استفاده کنید.

مطالب مرتبط :

  1. دانلود بازی تارزان برای کامپیوتر Tarzan Action Game
  2. بازی هرکول برای کامپیوتر – Hercules PC Game




نوع مطلب : دانلود نرم افزار وسنگ افزار، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

بازدیدكننده ی عزیز این مطلب رو بدون نظر نذار *تبلیغات هزینه نیست*



بسم الله الرحمن الرحیم
میلاد باسعادت منجی عالم بشریت را بر تمام مومنین ایران وجهان تبریک تهنیت عرض میکنیم

سلام بر مفرد مذکر غایب

(عجل الله تعالی فرجه)




نوع مطلب : شعبان المعظم(بزرگ ترین عید مومنین)، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

بازدیدكننده ی عزیز این مطلب رو بدون نظر نذار *تبلیغات هزینه نیست*







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

بازدیدكننده ی عزیز این مطلب رو بدون نظر نذار *تبلیغات هزینه نیست*







نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

بازدیدكننده ی عزیز این مطلب رو بدون نظر نذار *تبلیغات هزینه نیست*



امام علی (ع) و تفسیر قرآن كریم

علی (ع) بی گمان سرآمد مفسران و برجسته ترین چهره تفسیری است. علی (ع) سیراب شده از چشمه سار زلال وحی است و هم گام و همراه همیشگی رسولالله (ص)، فراگیرنده و ابلاغ كننده وحی. زیباترین بیان در ترسیم این پیوند و هماهنگی را مولی (ع) در ضمن گفتاری بلند بدین سان تبیین كرده است: آنگاه كه كودك بودم مرا در كنار خود نهاد و بر سینه خویش جا داد. و مرا در بستر خود میخوابانید چنانكه تنم را به تن خویش می سود و بوی خوش خود را به من می بویانید و گاه بود كه چیزی را می جوید، سپس آن را به من می خورانید... و من در پی او بودم. در سفر و در حضر - چنانكه شتربچه در پی مادر. هر روز برای من از اخلاق خود نشانهای برپا میداشت و مرا به پیروی آن می گماشت. هر سال در "حراء" خلوت میگزید، من او را میدیدم و جز من كسی وی را نمیدید. آن هنگام جز خانه ای كه رسول خدا (ص) و خدیجه علیهالسلام در آن بود در هیچ خانه ای مسلمانی راه نیافته بود، من سومین آنان بودم. روشنایی وحی و پیامبری را میدیدم و بوی نبوت را میشنودم من هنگامی كه وحی بر او (ص) فرود آمد، آوای شیطان را شنیدم. گفتم: ای فرستاده خدا این آوا چیست؟ گفت: "این شیطان است كه از آن كه او را نپرستند نومید و نگران است، همانا تو میشنوی آنچه را من میشنوم و میبینی آنچه را من میبینم. جز اینكه تو پیامبر نیستی و وزیری و بر راه خیر میروی و مومنان را امیری".(1)

بدین سان علی (ع) جان و دل را در آبشار وحی می شست و از نغمه های دلنواز آن، جان را سرمست می ساخت و از آغازین روزگاران زندگی با جاریهای وحی زندگی میكرد و با آموزه های وحی لحظه های زندگی را در می آمیخت بدین گونه او هم بر وحی بود و همگام آن. محدثان و مورخان آورده اند كه آن بزرگوار هماره میفرمود: از من، هر آنچه از آیات الهی خواهید بپرسید، چه اینكه تمام آیات الهی را میدانم كه كی و كجا نازل شده است، در فرازها و یا فرودها. در روزان و یا شبان.(2)
و نیز میفرمود: به خداوند سوگند تمام آیات الهی را میدانم دربارة چه و كجا نازل شده است. پروردگارم به من قلبی فهیم و زبانی پرسنده بخشیده است.(3)
و نیز میفرمود: تمام آیات الهی را بر رسول الله (ص) خواندم و پیامبر معانی آیات را به من تعلیم داد.(4) این جایگاه والا و مرتبت عظیم علی (ع) در فهم قرآن در میان صحابیان روشن بود، و آنان بر این مكانت معترف بودند كه در ادامة این بحث، اندكی از اظهار نظرهای آنان را میآوریم.

1ـ آگاهی علی (ع) از قرآن از نگاه وحی
علی (ع) در آن روزگار، در نگاه همگان برترین چهره صحابیان و ارجمندترین كسی بود كه نیكیها، والاییها، ایثارها و فداكاریهایش را قرآن رقم زده و از شخصیت عظیم وی سخن گفته بود. بدینسان فضایل علوی در میان آیات الهی تا بدان جا گسترده بود كه آگاهان از معارف قرآنی بر این باور بوده اند كه حدود سیصد آیه از آیات الهی برتریها، ارجمندیها و فضایل علی (ع) را برشمرده است.(5) اما آنچه با بحث ما پیوندی استوار دارد و علی (ع) آن را برترین فضیلت و منقبت خود میشمارد، آیه ذیل است:
و یقول الذین كفروا لست مرسلا قل كفی بالله شهیدا بینی و بینكم و من عنده علم الكتاب (رعد / 43).
"كافران میگویند كه تو پیامبر نیستی. بگو خدا میان من و شما گواهی بسنده است و آن كه دانش كتاب ـ قرآن - نزد اوست."
خداوند از خیره سری كافران و از موضع خصمانه آنان در برابر پیامبر، و اینكه آنان همی خواهند گفت و میگویند كه تو پیامبر نیستی، خبر میدهد. رسولالله (ص) مأمور میشود كه در برابر این جوآفرینی و ستیزهگری كافران بگوید: بر صدق مدعا و استواری موضع من، همین بس كه خدا گواه است و آن كس كه علم كتاب نزد اوست.
اندكی تأمل در سوره رعد ـ كه مكی است ـ و آهنگ كلی آن كه در جهت تبیین حقیقت قرآن و تأكید بر اینكه قرآن نشان صدق رسالت است و رویارویی با پندار مشركان ـ كه آیات الهی را نشان صدق رسالت نمیدانستند و در پی معجزهای دیگر بودند. این حقیقت با آیات آغازین سوره شروع میشود و در آیات میانی بدان تأكید میگردد و در پایان آیه مورد بحث، نتیجهگیری میشود كه تأكیدی است مجدد بر آنچه در آغاز آمده- تردیدی باقی نمیگذارد كه مراد از كتاب، قرآن كریم است و عالم به این كتاب باید پاكیزه خویی از این امت و از برآمدگان تعالیم این فرهنگ و آموزههای قرآن است.(6) از همان روزگاران نخست، علی (ع) چونان مصداقی روشن برای جمله "من عنده علم الكتاب" شناخته شده و رسول الله (ص) بر این نكته در تفسیر و تأویل این آیه تأكید ورزیده بود.(7) صحابیان و آشنایان با قرآن نیز مانند: ابن عباس، سلمان فارسی، ابوسعید خدری، قیسبن سعد، محمدبن حنفیه(8) و زیدبن علی مصداق آن را علی (ع) میدانستهاند. اما فضیلت ستیزان از یكسو كوشیدند معنای "كتاب" را وارونه سازند و از سوی دیگر برای "من عنده علم الكتاب" مصداق یا مصداقهایی بتراشند،(9) از جمله مراد از كتاب را، تورات بدانند و مصداق "من عنده علم الكتاب" را، عبداللهبن سلام. اما از همان روزگاران نخست مرزبانان حریم حق، این ستیزهگری با حق را برنتابیدند و مفسر عالیقدر شیعی سعیدبن جبیر(10) در پرسش از آیه و اینكه آیا مصداق آن عبداللهبن سلام است، میگوید:
چگونه چنین تواند بود، در حالی كه این سوره مكی است و عبداللهبن سلام بعد از هجرت و در مدینه اسلام آورده است.(11)
شگفت آنكه افزون بر آنكه چنین مصداقی با آهنگ كلی سوره و چگونگی گواه گرفتن خداوند بر صدق رسالت رسولالله (ص) مغایرت دارد، خود عبداللهبن سلام نیز از كسانی است كه نزول این آیه را دربارة علی (ع) گزارش كرده(12) و مفسری چون شعبی تصریح كرده كه هرگز آیهای از قرآن دربارة عبداللهبن سلام نازل نشده است.(13)
امامان (ع) نیز در مقام مفسران راستین قرآن و درجهت برملا ساختن تفسیرهای وارونه، بر نزول آن دربارة علی (ع) تأكید نموده،(14)و با صراحت تفسیرهای دیگر را كذب محض معرفی كردند(15) و نشان دادند كه آگاهی از اعماق جلیل و ژرفای ناپیدای كرانة كتاب الهی، سزاوار علی (ع) و خاندان وحی است.(16) كه "اهل البیت ادری بما فی البیت". بدین سان به گواهی قرآن كریم، علی (ع) بر گسترة معانی قرآن آگاه و دانش گسترده، اعماق جلیل، ژرفای شگرف و آموزههای ناپیدای كرانه آن نزد علی (ع) و همگنان آن بزرگواراست. علامه طباطبایی رضوانالله علیه پس از نقد و بررسی دیدگاههای مختلف دربارة مصداق آیة مورد گفتگو نوشتهاند:
برخی گفتهاند مراد از "كتاب" قرآن كریم است، و معنای آن چنین است، آنكه كتاب الهی را دریافته و به معارف آن آگاهی یافته و حقایقش را به جان نیوشیده، گواهی میدهد كه قرآن وحی است و من فرستادة خداوندم. بدین سان فرجام سوره با آغاز آن همسوی است و آیة فرجام به آیات آغازین و میانی ناظر. در آغاز آمده است "تلك آیات الكتاب و الذی انزل الیك من ربك الحق و لكن اكثر الناس لایومنون" (رعد/1) "اینها آیات این كتاب است و آنچه از پروردگارت بر تو نازل شده است حق است ولی بیشتر مردم ایمان ندارند" و در آیات میانی آمده است: "افمن یعلم انما انزل الیك من ربك الحق كم هو اعمی انما یتذكر اولوالالباب" (رعد / 20) "آیا كسی كه میداند آنچه از جانب پروردگار بر تو نازل شده حق است، همانند كسی است كه نابیناست؟ تنها خردمندان پند میگیرند."
این آیات در واقع تأیید و تأكیدی است از جانب خداوند در برابر سبك شماریها، و تكذیبهای مشركان كه گفتند "لولا انزل علیه آیه من ربه" و گفتند "لست مرسلا" و به رسالت پیامبر (ص) اعتنا نكردند، و آن بزرگوار را هیچ شمردند. خداوند نیز بارها پاسخ گفت و به حقیقت قرآن و اینكه آن برترین آیت الهی است نپرداخت بلكه فرمود "قل كفی بالله..." تا هدف برآید و سخن استوار شود و این بهترین گواه است كه این آیه نیز مانند دیگر آیات سوره، مكی است و این همه موید روایاتی است كه از اهل بیت(ع) وارد شده و مصداق آیه را علی (ع) دانستهاند. و راستی را اگر در آن روز جمله "من عنده علم الكتاب" فقط یك مصداق میداشت، آن كس جز علی (ع) بود؟ او كه در ایمان پیشتاز و در آگاهی به قرآن برترین امت بود. این حقیقت را روایات بسیار نشان میدهد، و اگر نبود جز حدیث متواتر "ثقلین" مدعی را بسنده بود.(17)
بدین سان در اینكه این آیت الهی دربارة علی (ع) نازل شده است هیچگونه تردیدی روا نیست؛ و آنچه دربارة آیه آمده است و مصداقهای دیگر را نشان داده، بر ساختة جریان فضیلت ستیزی و فضیلتسازی امویان و دستگاه خلافت است؛ و این تنها نمونة آن نیست و نمونههای دیگرش بسیار است. و روایت ذیل یكی از تنبه آفرینترین نشانههای آن:
اسماعیلبن خالد از ابوصالح نقل میكند كه: "من عنده علم الكتاب" مردی از قریش است اما ما به صراحت او رایاد نمیكنیم.(18)
چرا؟ روشن است. حاكمیت فرهنگستیز اموی نشر حق و سخن از حق را برنمی تابید. نمونه دیگر آن را بنگرید:
یونس ابن عبید میگوید از حسن بصری پرسیدم تو گاهی میگویی: قال رسولالله... در حالیكه آن بزرگوار را ندیدهای، گفت فرزند برادرم، از چیزی سوال كردی كه تاكنون كسی از من نپرسیده بود، و اگر نبود حرمتی كه تو در پیشم داری هرگز پاسخ نمیگفتم. ما در روزگاری زندگانی میكنیم كه میبینی (زمان حجاجبن یوسف)، هرگاه شنیدی كه میگویم: "قال رسولالله" بدان سخنی است كه از علیبن ابیطالب (ع) نقل میكنم. نهایت روزگار به گونهای است كه نمیتوانم علی (ع) را یاد كنم (19) [ و از او نامی به میان آورم ] .
چنین است قصه پرغصه تاریخ برآمدنها و فروافتادنها، بركشیدنها و فروهشتنها و...
پس سخن ابن عباس استوار است كه گفت: مصداق "من عنده علم الكتاب" علیبن ابی طالب (ع) است و نه جز او، چون اوست كه تفسیر و تأویل، ناسخ و منسوخ و حلال و حرام این قرآن را میداند.(20)
گزیده سخن آنكه، علی (ع) به اقتضای این آیه، آگاهترین و آشناترین كس به معارف قرآن است.

2ـ آگاهی علی (ع) از قرآن از نگاه رسولالله (ص)
فرزند كعبه ـ كه درود خداوند بر او باد ـ هنوز خردسال بود كه رسولالله (ص) او را به خانهاش برد و لحظههای زندگیش را با لحظههای زندگی او درآمیخت. بدینسان آن بزرگوار، علی (ع) را در سایهسار آموزههای وحی برآورد و به گفتة زیبای علی (ع) "هر روز از اخلاق نیكوی خود برای من رایتی برافراشت و مرا بر پیروی از آن برگماشت"(21). بدینسان كلام چه كسی در برنمودن جایگاه والای علی (ع) و نمودن برتریها و فضیلتها و نشان دادن دانش و آگاهیهای علی (ع) از سخن رسولالله (ص) استوارتر، گویاتر و افتخارآمیزتر است. (22) محدثان آوردهاند كه رسول الله (ص) به علی (ع) فرمود:
به مردمان خاور و باختر، به عرب و عجم افتخار كن كه تو گرامیترین نیا را داری... و در روی آوردن به اسلام پیشتاز هستی و آگاهترین همگان به كتاب الهی...(23)
پیامبر گرامی (ص) بارها گستردگی دانش علی (ع) و آگاهیهای ژرف آن بزرگوار را از ابعاد معارف قرآن در پیشدید مطرح كرده است تا همگان بدانند كه برای دست یافتن به هدایت الهی باید به چه كسی مراجعه كنند. یكی از زیباترین و دلپذیرترین این گونه گفتهها كلام ذیل است. امسلمه میگوید، پیامبر (ص) فرمود:
علی مع القرآن، و القرآن مع علی، لن یفترقا حتی یردا علی الحوض.
علی همگام قرآن و قرآن همبر علی است این دو هرگز از هم جدا نشوند تا در واپسین روزگار در كنار حوض در پیش من حاضر شوند.(24)
كلامی بلند است، با ابعادی عظیم. الف: علی با قرآن است، ب: قرآن با علی است.
اكنون نیك بنگریم رسول الهی (ص) با این تعبیر شكوهزاد چه جایگاهی را برای علی (ع) رقم زده است:
الف:
1) علی با قرآن است، یعنی علی (ع) برجستهترین و ارجمندترین كسی است كه بدانسان كه شایسته است ابعاد قرآن را دریافته، حقایق آن را نیوشیده، بر آموزههای آن چیره گشته و به اعماق جلیل آن رسیده است و این همان حقیقتی است كه تا كنون آوردیم و كلام علی (ع) را نیز كه همگان را برای پرسیدن از ابعاد قرآن از وی، دعوت میكرد نقل كردیم، و بر آن همه بیفزاییم این نقل گرانقدر را كه علی (ع) فرمود:
هر آیهای كه نازل میشد رسولالله (ص) شیوه قرائت آن را به من میآموخت، آنگاه املاء میكرد و من مینوشتم، سپس تأویل، تفسیر، ناسخ و منسوخ، محكم و متشابه آن را میآموزانید و دعا میكرد كه آن حقایق را دریابم و حفظ كنم و من پس از آن هرگز آنچه را دریافتم فراموش نكردم.(25)
داوریهای صحابیان و مفسران آن روزگاران را در این باره پس از این خواهیم آورد.
2)علی با قرآن است، یعنی علی (ع) استوارگامترین مدافع قرآن است، كه حراست از قداست قرآن و حفاظت از عظمت قرآن و رسالت جاودانگی قرآن را از جان سپر ساخت، و برای ماندن قرآن و دستخوش تحریف نگشتن آن، از هیچ كوششی دریغ نورزید. او قرآن را جمع كرد و تفسیر و تأویل آن را نگاشت، چون دیگرسانی سیاسی را سیاستمداران آن روزگار دامن زدند و جامعه نوپای اسلامی دستخوش اضطراب گشت و بیم فروپاشی آن رفت، برای حراست از آموزههای قرآن سكوت شكننده را پیشه ساخت و به جمع و تدوین تفسیر قرآن پرداخت و در برابر پرسشهای بسیار گفت: "خشیه ان ینقلب القرآن"(26) "میترسم قرآن دیگرگون شود و معارف آن تباه گردد."
این فداكاری شكوهمند و حراست از تمامیت قرآن را در سیره علوی، پیامبر (ص) پیشبینی كرده بود. ابیسعید خدری روایت كرده است كه نشسته بودیم و منتظر رسول خدا (ص) بودیم. پیامبر (ص) از یكی از خانههای زنانشان بیرون آمدند. ما بپاخاستیم و همراه شدیم. پاشنة كفش پیامبر (ص) پاره شد، علی (ع) بر جای ماندند تا آنرا بدوزند پیامبر (ص) حركت كردند و ما هم همراه او به راه افتادیم. پس از آن ایستادند و منتظر علی (ع) شدند ما هم با او ایستادیم پس در این حال فرمودند:
در میان شما كسی است كه برای تأویل قرآن نبرد میكند، همان سان كه من برای تنزیل آن جنگیدم. ما گردن كشیدیم، ابوبكر و عمر در میان ما بودند (یعنی با این حركت وانمود كردیم كه یكی از آن دو است). پیامبر (ص) فرمودند: نه، كفشدوز است...
گفت: آمدیم و علی (ع) را بر این امر مژده دادیم، گویی كه از پیش آن را شنیده بود.(27)
شیخ مفید رضوانالله علیه سخن رسولالله (ص) را بدین گونه گزارش كرده است:
... او كفشدوز است ـ و با دست به علی (ع) اشاره كرد و فرمود: او دربارة تأویل بجنگد آن گاه كه سنت من رها شود و به یك سو افتد و معارف كتاب الهی وارونه گردد و در دین خدا آن كس كه شایستگی ندارد سخن گوید، پس در آن هنگام علی (ع) برای احیای دین خدا با آنان به نبرد خیزد.(28)
علی (ع) نیز از این مسئولیت عظیم و خطیر خود به هنگام رویارویی با خوارج بدینسان سخن گفت: انما اصبحنا نقاتل اخواننا فی الاسلام علی ما دخل فیه من الزیغ والاعوجاج و الشبهه و التاویل.
"لیكن امروز پیكار ما با برادران مسلمانی است كه دودلی و لجبازی در اسلامش راه یافته است و شبهت و تاویل با اعتقاد و یقین دریافته است."(29)
این روایات به روشنی موضع مدافعانه علی (ع) را از ساحت قرآن نشان میدهد، و نشانگر آن است كه علی (ع) چونان رسولالله (ص) كه بر ابلاغ و گستراندن ابعاد وحی از هیچ كوششی دریغ نورزید و برای ابلاغ حق به كام جنگ رفت؛ در جهت تبیین درست تطبیق استوار مفاهیم قرآن از هیچ كوششی بازنایستاد و برای تفسیر صحیح و دقیق آیات و جلوگیری از تحریف و وارونهسازی از مسیر تأویل در آیات الهی كوشید و در این راه تا فرورفتن در امواج جنگ پیش رفت.
3) علی با قرآن است، یعنی علی (ع) در مسیر هدایت با قرآن است، قرآن نقشبند زندگی است و علی الگوی رفتاری و پیشوای اجرای آموزههای آن. قرآن حقایق هدایت آفرین دارد و علی (ع) بهترین هدایتگر به شاهراه هدایت است. قرآن حقیقتی استوار و مكتوبی است وحیانی؛ و علی (ع) مفسری است بیبدیل برای حقایق آن و روشنگری است بی نظیر برای معارف آن.
ابوعبدالرحمن سلمی میگوید: من كسی را آگاهتر از علی (ع) به قرآن ندیدم، او هماره میگفت، از من بپرسید به خدای سوگند دربارة هر آنچه از قرآن بپرسید پاسخ خواهم گفت.(30)
و نیز فرمود:
... ذالك القرآن، فاستنطقوه. ولن ینطق، ولكن اخبركم عنه: الا ان فیه علم ما یاتی و الحدیث عن الماضی و دواء دائكم. و نظم ما بینكم... فلو سالتمونی عنه لعلمتكم (31).
آن ـ كتاب خدا ـ قرآن است، از آن بخواهیدتا سخن بگوید و هرگز سخن نگوید، اما من شما را از آن خبر میدهم، بدانید در قرآن علم آینده و سخن از گذشتهها، درمان درد شما و راه سامان دادن كارتان در آن است... كه اگر از آن همه بپرسید شما را آگاه میكنم.
این جایگاه را برای علی (ع) دربارة قرآن، روایات بسیاری رقم زده است كه ارجمندترین آنها، حدیث متواتر "ثقلین" است كه به مقتضای آن علی (ع) و آل علی (ع) همراه با قرآناند و در كنار قرآن و در جهت تبیین و تفسیر آن؛ و معارف متشعشع قرآن و آموزههای آفتابگون علی (ع) و فرزندانش، در جهت هدایت و سعادت انسان باید در هماره تاریخ دوشادوش هم حركت كنند. حدیث یاد شده در یكی از طرق روایت آن چنین است:
قال النبی (ص): انی تارك فیكم الثقلین، ما ان تمسكتم بهما لن تضلوا بعدی، احدهما اعظم من الاخر: كتاب الله و عترتی.
من در میان شما دو چیز گرانبها میگذارم، تا آنگاه كه از آن دو پیروی میكنید هرگز گمراه نخواهید شد، یكی از آن دو بزرگتر از دیگری است: كتاب خداوند و عترت من.(32)
بدین سان این بخش از كلام جاودانه رسولالله (ص) علی (ع) را در معبر تاریخ، مفسر، مدافع، مبین و همگام قرآن معرفی كرده و حجیت آموزههای آن بزرگوار را در تفسیر و تبیین كلام الهی در رواق تاریخ رقم زده است.
1) قرآن با علی است، یعنی درهدایت آفرینی، سپیده گشایی، راهنمایی انسان به مقصود والا و مقصد اعلی قرآن همراه علی (ع) و همبر آن بزرگوار است. این حقیقت ارجمند مضمون روایات بسیاری از جمله حدیث "ثقلین" است كه از آن سخن گفتیم.
2) قرآن با علی است، یعنی قرآن همراه علی (ع) است در بركشیدن فضایل علی (ع)، نمودن رادمنشیها و ارجمندیهای او و گستراندن عظمتها و والاییهایش. ابن عباس میگوید:
دربارة هیچ كس به اندازه علی (ع) آیات الهی نازل نشده است.(33)
در نقل دیگری از ابن عباس آمده است كه:
سیصد آیه از قرآن درباره علی (ع)نازل شده است.(34) از مجاهد نقل كردهاند كه:
دربارة علی (ع) هفتاد آیه نازل شد. كه در آنها او را انبازی نیست.(35)
و در نقل دیگری از ابن عباس آمده است:
هرجا در آیات الهی "یا ایها الذین آمنوا" آمده كه علی (ع) امیر و شریف آن است. خداوند صحابیان رسولالله (ص) را عتاب كرده اما علی (ع) را جز به نیكی یاد نكرده است.(36)
آنچه آوردم اندكی است از نقلهای بسیاری كه صحابیان و تابعیان در این باره گزارش كردهاند. گستردگی آیات راجع به علی (ع) محدثان و مفسران را بر آن داشته كه آثاری در این باره سامان دهند كه از دیرینهترین آثار نگاشته شده و برجای مانده در میان میراث مكتوب اسلامی است.(37)

3ـ آگاهی علی (ع) از قرآن از نگاه صحابیان و...
جایگاه والای علی (ع) در شناخت قرآن و آگاهی گسترده آن بزرگوار از معارف كتاب الهی، آنچنان شهره روزگار بود كه هیچگونه انكار را برنمیتابید. صحابیان و تابعیان و مفسران از این حقیقت با عباراتی گویا و هیجانبار سخن گفتهاند و این جایگاه رفیع را به گونههای مختلف ستودهاند. ابن عباس میگفت: آنچه را علی (ع) میگفت فراگرفتم، آنگاه در اندوختهها و آموختههای خود اندیشیدم و دریافتم كه دانش من به قرآن در سنجش با دانش علی (ع) چونان بركهای است خرد در برابر دریایی موجخیز.(38)
عمربن خطاب میگفت: علیبن ابی طالب (ع) از همه ما به معارف قرآن آگاهتر بود.(39)
از عبداللهبن مسعود نقل كردهاند كه: در میان اهل مدینه علی (ع) آگاهترینشان بود به قرآن.(40)
عبداللهبن عمر، نیز علی (ع) را آگاهترین كسان به قرآن میدانست.(41) عایشه نیز علی (ع) را آگاهترین اصحاب رسولالله به قرآن معرفی میكرد.(42) ابوعبدالرحمن سلمی میگفت: من هیچ كس را به معارف قرآن از علی (ع) آگاهتر نیافتم(43) و چون از عطابن ابی رباح سئوال كردهاند كه داناتر از علی(ع) را در میان اصحاب رسولالله (ص) میشناسی؟! گفت: نه. به خدا سوگند.(44) و ابن شبرمه میگفت: من ندیدم كسی را بر منبر فراز آید و استوار از همگان بخواهد، كه هر آنچه میخواهند از كتاب الله سئوال كنند جز علی (ع) (45). عامر شعبی نیز میگفت: بعد از رسولالله (ص) آگاهتر از علی (ع) به آنچه در میان این دو لوح است ـ قرآن ـ نیافتم.(46)
ابن ابیالحدید در آغاز شرح نهجالبلاغه بیانی ارجمند درجایگاه والای علی (ع) در علوم اسلامی دارد. او باعباراتی شورانگیز خاستگاه تمامی دانشهای اسلامی را آن بزرگوار میداند و دربارة تفسیر میگوید:
دانش تفسیر از او سرچشمه گرفته و از تعالیم او دامن گشوده است. اگر به كتابهای تفسیر مراجعه كنی استواری این سخن را درمییابی، چرا كه بیشترین نقلها در تفسیر از اوست و از عبداللهبن عباس، و همسویی و همگامی ابنعباس با علی (ع) و فراگیری دانش از او برای همگان روشن است. بدان سان كه به ابن عباس گفت: دانش تو در برابر دانش پسر عمویت چگونه است؟
گفت: مانند قطرهای از باران در برابر دریایی موجخیز و فراگیر!(47)
اینها نیز اندكی بود از داوریهای بسیاری كه در لابلای صفحات كتابهای شرح حال نگاری و حدیثی و تفسیری پراكنده است. بدین سان علی (ع) آگاهترین، بلند جایگاهترین، ارجمندترین صحابی و مفسر بیبدیل قرآن است.

4ـ قرآن در نگاه علی (ع)
وصفها، بزرگداریها، تبیینها و توضیحهای علی (ع) از قرآن و دربارة قرآن بس شكوهمند و دلنواز است. گاهی كلام علوی در پرده برگیری از رازها و رمزها و عظمتهای قرآن چنان اوج میگیرد و فراز میآید كه انسان بیاختیار در برابر اوج بیان رشك برانگیز علوی سر تعظیم فرود میآورد.
قرآن در نگاه علی (ع) بهار دلهاست كه باید با آموزههای آن جان و دل را طراوت بخشید و شفای دردهاست كه باید با رهنمودهای آن، از زشتیها و نارواییها رهایی جست و دردهای نفاق، كفر، كژاندیشی و كژرفتاری از صفحه جان و صحنه رفتاری زدود، آن بزرگوار فرمود:
تعلموا القرآن فانه احسن الحدیث و تفقهوا فیه فانه ربیع القلوب و استشفوا بنوره فانه شفاءالصدور.(48)
"قرآن را بیاموزید كه نیكوترین گفتار است، و در آن ژرف بیاندیشید كه آن بهار دلهاست و از پرتو هدایتش طلب شفا كنید زیرا كه شفادهنده سینهها(ی دردآلود) است."
و فرمود:
و اعلموا انه لیس علی احد بعد القرآن من فاقه و لا لاحد قل القرآن من غنی. فاستشفوه من ادوائكم و استعینوا به علی لاوائكم فان فیه شفاء من اكبر الداء: و هوالكفر و النفاق و الغی و الضلال.(49)
"و بدانید كسی را كه با قرآن است نیازی نباشد، و بیقرآن بی نیاز نباشد، پس بهبودی خود را از قرآن بخواهید و در سختیها از آن مدد جویید. زیرا در قرآن شفای بزرگترین دردها یعنی كفر و نفاق و تباهی و گمراهی است."
در آن روزگار كه روزگار اوج بیان و سخن بود، قرآن در جامهای بدانسان زیبا و دلربا عرضه شد كه همگان را به ستایش واداشت. علی (ع) از این زیبایی شگفت سخن میگوید و قرآنمداران و جستجوگران حقایق الهی را به ژرفنگری در اعماق جلیل آن فرامیخواند و همی بدانها نشان میدهد كه قرآن بسی ژرف است و ناپیدا كرانه:
ان القرآن ظاهره انیق و باطنه عمیق، لا تفنی عجائبه و لا تنقضی غرائبه و لا تكشف الظلمات الا به. "براستی كه قرآن ظاهری زیبا و باطنی ژرف و بیپایان دارد. شگفتیهایش پایان نپذیرد و ناشناختههایش [ = غرائب ] سپری نگردد و جز با فروغ آن تاریكیها زدوده نشود." 

ین همه را باید از قرآن آموخت، در محضر آن نشست، از آموزههای آن بهره گرفت، گرهها را با هدایت آن گشود، از تنگناها با راهنماییهای آن رهید و با بصیرت و آگاهی از قرآن پرسید و پاسخ گرفت. به بیان مولی بنگرید:
ذلك القرآن فاستنطقوه و لن ینطق...
"آن كتاب خدا، قرآن است، از آن بخواهید تا سخن بگوید و هرگز سخن نگوید..."(50)
كلام عظیمی است و سخنی هدایت آفرین. آیتالله شهید سیدمحمدباقر صدر، نكته لطیفی را از این كلام بركشیدهاند:
تعبیر "استنطاق" (به سخن درآوردن) كه در كلام امام (ع)، فرزند راستین قرآن آمده، لطیفترین تعبیر از كار تفسیر موضوعی است كه باعنوان گفتگو با قرآن و طرح مشكلات مربوط به هر موضوع، به قصد دستیابی به پاسخ قرآن، از آن یاد شده است.(51)
آنچه علی (ع) درباره جایگاه قرآن و چگونگی آن گفتهاند، و تبیین و تفسیری كه از ابعاد آن بدست دادهاند، فراتر از آن است كه در این سطور اندك بگنجد. با كلامی زیبا و ارجمند این بخش را به پایان میبریم
... فهو معدن الایمان و بحبوحته، و ینابیع العلم و بحوره، و ریاض العدل و غدرانه، و اثافیالاسلام و بنیانه و اودیه الحق و غیطانه، و بحر لاینزفه المستنزفون، و عیون لاینضبها الماتحون و مناهل لایغیضها الواردون، و منازل لایضل نهجها المسافرون و اعلام لایعمی عنها السائرون، و آكام لایجوز عنها القاصدون...
"این قرآن معدن ایمان است و مركز آن، و چشمهسار دانش است و دریاهای آن، و باغستان داد است و بركهها و آبگیرهای آن، سنگهای زیرین بنای اسلام و پایههای آن؛ وادیهای حقیقت است و سبزهزارهای آن؛ دریایی است كه بر دارندگان آب آن را خشك نگردانند، چشمهسارهایی است كه هرچه از آن برگیرند فرونخشكد، آبشخورهایی است كه درآیندگان، آب آن را نكاهند، منزلگاههایی است كه مسافران راهش را گم نكنند، نشانههایی است كه روندگان به روشنی آنها را میبینند، پشتههایی است كه روی آورندگان از آن نگذرند و آن را نگذارند."(52)
علی (ع) با تصویرهایی بدینسان زیبا و تبیینهایی گویا از قرآن، دلها را از عشق به آن میآكند و همگان را به چنگ زدن در این ریسمان الهی فرا میخواند.




ادامه مطلب


نوع مطلب : در مورد تفسیر قرآن كریم، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

بازدیدكننده ی عزیز این مطلب رو بدون نظر نذار *تبلیغات هزینه نیست*





 
   





اول اسمتونو و بعد ایمیلتون رو وارد کنید